توجه به صنعت گردشگری میتواند سیستم ارزآوری کشور را رونق بخشد. موردی که در کشور ایران تا به اکنون کمتر توجهی به آن شده است و این صنعت از صنایع دیگر عقب مانده است. طبق آمار و ارقام ثبت شده در این حوزه، صنایع گردشگری از جمله صنایع پر سود میباشد که در نقاط مختلف جهان سرمایهگزاران فراوانی را به سمت خود جذب کرده است. پشتیبانی از پروژههای گردشگری برای جهت دادن به سرمایه گذاران در این خط میتواند علاوه بر ارزآوری، اقتصاد کشور را نیز بهبود ببخشد.
طرح توجیهی گردشگری چیست؟
سرمایهگذاری در صنایع گردشگری نیز همانند طرحها و پروژههای دیگر نیازمند ارائهی طرح توجیهی میباشد. طرحهای توجیهی که در حوزهی صنایع گردشگری ارائه میشود طرحهای توجیهی گردشگری نام دارند.
طرحهای گردشگری نیز همانند سایر طرحها و پروژهها، قبل از انجام، نیاز به امکانسنجی دارند یا به عبارتی باید عملی بودن آنها ثابت شود. ارائهی طرحهای توجیهی، کاهش ریسک را برای سرمایهگذاران به همراه دارد. میزان موفقیت پروژهها معمولا در طرحهای توجیهی مشهود است و سرمایهگذاران میتوانند با ملاحظهی تحقیقات و بررسیهای انجام شده پروژه از نظر بازار، فنی و مالی در سرمایهگذاری خود مصرانه عمل کنند.
طرح توجیهی بهینه و استاندارد
برخی بر این تصورند که طرحها و پروژههای گردشگری جدا از طرحهای دیگر اقتصادی هستند و میتوان با تصورات ذهنی، عملی بودن و میزان بازدهی آنها را مشخص کرد. این نظریه کاملا اشتباه است و این طرحها نیز باید بر اساس مستندات علمی و منطقی پایه ریزی شوند. یک طرح توجیهی استاندارد با بررسیهای دقیق و منطقی مشخص میشود که تمایل گردشگران برای استفاده از خدمات تا چه میزان است و چه فرایندهای فنی و مهندسی برای اجرای بهینهی طرح لازم است و درپایان میزان بازدهی این طرح گردشگری میتواند تا چه میزان باشد.
همانند طرحهای توجیهی پروژههای مختلف، طرحهای توجیهی گردشگری نیز شامل سه بخش مطالعات بازار گردشگری، بخش مطالعات فنی و بخش مطالعات مالی هستند.
بررسی بازار طرحهای گردشگری
اولین اقدامی که در طرحهای توجیهی باید به آن پرداخت مطالعاتی است که باید در زمینهی بازار مشتریانی که علاقمند به گرفتن خدمات از طرح مورد نظر هستند، انجام شود. عدم توجه و سهلانگاری در برآورد مشتریان، طرحهای گردشگری میتواند پروژه را با شکست مواجه کند. برای عملکرد درست در این مرحله بهتر است رقبای موجود در بازار شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند و میزان ارزش و قیمتی که مشتریان حاضر هستند بابت خدمات پرداخت کنند نیز باید به دقت تخمین زده شود.
بررسی مسائل فنی پروژهی گردشگری
امکان سنجی پویا یا دینامیک (Dynamic Feasibility Study)
تجزیه و تحلیل مالی طرح توجيهی
تحقیقات بازار با روش کیفی
بررسی برترین استراتژیهای توسعه کسبوکار
مروری بر کارآفرینی، اهمیت و انواع کارآفرینی
KPI در مورد شاخص کلیدی عملکرد (KPI) شنیده اید. در ساده ترین شکل، KPI نوعی اندازه گیری عملکرد است که...
وظایف مشاور کسب و کار موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور میشوند. در کنار...
مدل های گوناگون سرمایه گذاری انواع مختلفی از مدلهای مالی وجود دارد در این راهنما، 10 مورد از رایج ترین...
کسب و کار مجازی شما ایده تجاری ایده آل را پیدا کرده اید و اکنون آماده هستید که گام بعدی...
آیا با گواهینامه مشاوره cmc آشنایی دارید؟
share on social media
)
articles related
امکان سنجی پویا یا دینامیک (Dynamic Feasibility Study)
تجزیه و تحلیل مالی طرح توجيهی
تحقیقات بازار با روش کیفی
بررسی برترین استراتژیهای توسعه کسبوکار
مروری بر کارآفرینی، اهمیت و انواع کارآفرینی
latest articles
شاخص کلیدی عملکرد kpls در crm
مشاور کسب و کار
بررسی مدل های گوناگون سرمایه گذاری
چگونه در فضای مجازی کسب و کار راه بندازیم؟
آیا با گواهینامه مشاوره cmc آشنایی دارید؟