0
مجموع:0 تومان
10 دی 1399

تجزیه و تحلیل مالی طرح توجيهی

هر طرحی پس از گذراندن مرحله‌ی طرح توجیهی و فنی وارد مرحله‌ی تجزیه و تحلیل مالی می‌شود. شروع هر کاری وابسته به میزان سود و درآمدی است که قرار است در آینده از طریق آن حاصل شود. حال موضوعاتی که در تجزیه و تحلیل مالی طرح توجیهی مورد بررسی قرار می‌گیرند این است که چه میزان سود در طرح اجرایی می‌تواند مقبول باشد و چه مقدار درآمد باید حاصل شود تا سهامدار از سرمایه گذاری خود منفعت لازم را کسب نماید. در واقع اهدافی که در این گزارشات دنبال می‌شود دستیابی به شاخص‌های مالی و اقتصادی و وضعیت کلی پروژه از لحاظ مالی می‌باشد.

در تجزیه و تحلیل مالی طرح توجیهی جداولی با اطلاعاتی چون هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید، در آمد سالیانه‌ی پیش‌بینی شده و محاسباتی چون صورت حساب سود یا زیان، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه‌ی پیش‌بینی شده و سایر جداول مالی و اقتصادی تهیه می‌شود. پس از بررسی اطلاعات، اعداد و ارقام جدول‌ها شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری جهت اجرا یا عدم اجرای طرح با استفاده از فرمول‌های مرتبط محاسبه و برای نظرسنجی و تصمیم گیری کارشناسان ارائه می‌شود.

روش‌های جذب سرمایه

 

 

یکی از مشکلات بزرگ کارآفرینان جذب سرمایه و سرمایه‌گذار می‌باشد. هر کارآفرین باید با ارائه‌ی طرح توجیهی، تجزیه و تحیلی مالی معقول و ترسیم آینده‌ی درخشان در ذهن سرمایه گذار، او را نسبت به ایده‌ی مورد نظر، ترغیب کند. همه‌ی این تلاش‌ها مرهون ارائه‌ی اطلاعات و تحقیقات صورت گرفته‌ی موثق و منطقی می‌باشد.

زمانی که یک سرمایه‌گزار مطمئن شود که احتمال خطر و ریسک برای سرمایه‌ی او پیش نخواهد آمد یا در صورت‌های مالی طرح توجیهی، سودآوری منطقی را مشاهده کند اقدام به سرمایه‌گزاری خواهد کرد. یکی دیگر از مواردی که باعث قوت قلب در سرمایه‌گزاران می‌شود این است که پیشنهاددهنده‌ی طرح نیز سرمایه‌ی قابل توجهی از طرف خود برای انجام طرح کنار گذاشته باشد. منابع مختلف دیگری وجود دارد که کارآفرینان می‌توانند با استفاده از آن‌ها به سرمایه‌ی مورد نیاز خود برسند که فروش سهام و اوراق قرضه، دو مورد مرسوم برای آن‌ها به شمار می‌آید.

ارزیابی اقتصادی و اجتماعی

 

 

برای رسیدن به مطلوب بودن یک طرح باید آن را از نظر اقتصادی و مالی مورد آزمون قرار داد. فرایندهایی که برای آزمون این دو لازم است در ظاهر تفاوتی با هم ندارند ولی در رویکرد و نگرش آن می‌توان تفاوت هایی را مشاهده کرد. هزینه و فایده‌ی ارزیابی مالی از دیدگاه یک سرمایه‌گزار و ارزیابی اقتصادی با توجه به هزینه و فایده‌ی اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد. اهداف این دو آزمون با توجه به منفعتی که برای سرمایه گذار و اجتماع ایجاد می‌کند با هم متفاوت هستند. یک سرمایه‌گزار با هدف کسب سود وارد یک طرح یا پروژه می‌شود در حالی که جامعه یا دولت به طرح‌هایی توجه می‌کند که باعث افزایش درآمد ملی، اشتغال‌زایی، ریشه کنی فقر و فایده‌هایی که برای مردم یک جامعه به همراه دارد شود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، زمانی که شما با یک پروژه‌ی دولتی و ملی مواجه می‌شوید که هدف آن ایجاد منافع برای مردم یک جامعه می‌باشد باید برای ارزیابی آن از آزمون‌های اقتصادی استفاده کنید.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید