0
مجموع:0 تومان
10 دی 1399

امکان سنجی پویا یا دینامیک (Dynamic Feasibility Study)

در مسیر اقتصادی هر کشوری فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که بیشتر با تاثیر گرفتن از اتفاقات سیاسی و شرایط حاکم بر جهان با آن‌ها مواجه می‌شود. همانطور که مشاهده کردید گسترش یک ویروس و بیماری در کل جهان بسیاری از بخش‌های اقتصادی را دچار تزلزل کرد و در سوی دیگر بازار باعث افزایش قیمت کالاهای مصرفی شد. بسیاری از کسب‌وکارها با شکست مواجه شده و برخی دیگر با استفاده از روش‌های بر خط، کسب‌وکار خود را حفظ کردند. نتیجه‌ی تمامی این اتفاقات ثابت نبودن قیمت‌ها و نوسان روزانه‌ی آن‌ها را به همراه دارد به طوری که قیمت‌گذاری را با مشکل بسیار بزرگی همراه کرده است. تنها راه حل این مشکل امکان‌سنجی پویا یا دینامیک می‌باشد.

مشکلات نوسان قیمتی

 

 

یکی از مشکلات بسیار بزرگ اقتصادی که امروزه تمام افراد با آن مواجه هستند نوسان قیمتی در بازارهای مختلف و تغییر قیمت محصولات و خدمات می‌باشد. این تغییرات و نوسانات به قدری افزایش یافته‌اند که روزانه با قیمت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم. در شرایط عادی، استفاده از طرح‌های توجیهی و گزارشات امکان‌سنجی برای تعیین قیمت خدمات و محصولات به صورت دقیقی امکان پذیر بود ولی با وجود شرایط متغیری که در این بازه‌ی زمانی با آن مواجه هستیم این عمل را غیر ممکن کرده است. تغییرات نوسانی در قیمت ارز، زمین، خودرو و... از جمله موارد موثر در قیمت‌های کلی هستند که پس از هر بار تغییر، استفاده از طرح‌های توجیهی و گزارشات امکان‌سنجی برای تعیین قیمت امری پرهزینه خواهد بود. 

مشکلات تعیین قیمت توسط فعالان بازار

ارزیابی‌هایی که برای تعیین قیمت با  استفاده از طرح‌های توجیهی و امکان‌سنجی صورت می‌گیرد بر پایه‌ی داده‌های اقتصادی و روند قیمتی گذشته است، به همین دلیل استفاده از این اطلاعات در این بازار متغییر علاوه بر پرهزینه بودن، خروجی مناسبی را ارائه نخواهد داد. 

مشکلات عمده ی تولید کنندگان و سرمایه گذاران، قیمت‌گذاری در این شرایط اقتصادی حاکم می‌باشد و آن‌ها را دچار سردرگمی کرده است.  تغییر قیمت محصولات و خدمات مادر (ارز، زمین، خودرو) در این بازار نوسانی یکی از مشکلات بسیار بزرگیست است که صاحبان کسب‌وکار را درگیر خود کرده است.

مدل امکان‌سنجی پویا یا دینامیک

 

برای حل این مشکلات، موسسات مرتبط اقدام به تدوین یک مدل امکان‌سنجی برای شرایط متغیر اقتصادی کرده‌اند که این امکان را برای فعالان اقتصادی فراهم کرده تا بتوانند توسط آن طرح اقتصادی خود را بدون صرف هزینه‌های کلان بازبینی کنند. با این مدل می‌توان در هر لحظه با توجه به تغییرات قیمتی در صنایع موثر همچون ارز، زمین و ماشین آلات و سایر نهادهای تولیدی وابسته، فرضیات مدل خود را تغییر داده و متغییرهای کلیدی همانند نقطه‌ی سربه‌سر فروش و قیمت اقتصادی محصولات خود را محاسبه کنند.

این مدل‌ها به اتفاقِ شخص کارفرما و مطابق با خواسته‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها تنظیم و تدوین می‌شوند و این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که بدون نیاز به دخالت یا حضور مشاورین اطلاعات و مفروضات را تغییر داده و نتیجه را مشاهده کنند. این مدل به صورت ویژه برای کارفرمایان طراحی می‌شود و ممکن است در موارد دیگر کاربردی نداشته باشد.

مدل امکان‌سنجی پویا یا دینامیک، کلیدی برای حل مشکلات قیمت‌گذاری در شرایط اقتصادی نوسانی است. گروه مشاوران آفتاب با تیم متخصص خود آماده‌ی ارائه خدمات برتر در این حوزه، برای کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکار است.

 

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید