0
مجموع:0 تومان
23 مرداد 1400

منتور کسب‌وکار کیست؟

 

Business Mentor یا منتور کسب‌وکار فردی است دارای دانش و اطلاعات و تخصص و همچنین تجربه در زمینه‌ی یک کسب‌وکار که از طریق تحصیل و یا تجربه‌ی مسیر آن فعالیت به دست آورده است. با این تعاریف منتور را می‌توان هم معنی با مشاور، مربی و یا راهنما قرار داد.

کارآفرینان نوپا به خوبی این مساله را درک می‌کنند که شروع کار و آغاز مسیری که در نظر دارند چه میزان دشوار است. داشتن برنامه‌ای جامع و مشاوری همراه و متخصص همان‌چیزی است که در ابتدای راه میتواند پایه‌های کسب‌وکار مورد نظر را مستحکم نماید و از هدر رفت سرمایه جلوگیری کند.

منتور کسب‌وکار کیست؟

منتورینگ واژه‌ای است که به تازگی وارد گفتمان‌های تخصصی زبان فارسی شده است و ریشه‌ای یونانی دارد. این واژه از داستان‌های ادیسه هومر برگرفته شده است و در ارتباط شخصی به نام تلماسیوس است که فردی سالخورده و پیر است که با الهه‌ی خرد در ارتباط است و بر اساس همین توانایی، شخصی به نام منتور را در دوراهی‌های زندگی راهنمایی می‌کند. در حقیقت واژه‌ی منتور نیز با همین پشتوانه وارد زبان انگلیسی شد و به فردی اشاره دارد که علم و دانش خود را با افراد کم‌ تجربه به اشتراک می‎گذارد.

چه تفاوتی میان منتور و مشاوران کسب‌وکار است؟

مشاوران کسب‌وکار افراد متخصص و ماهری هستند طی ایجاد قرار دادی معمولا در زمینه‌ای مشخص وارد حوزه‌ی فعالیت کسب‎وکار افراد می‌شوند. قراردادی که برای هم‌کاری با مشاوران مالی عقد می‌شود در واقع یادآور منافع مالی این افراد ز فعالیت‌های کارآفرینان  است. مشاوران مالی بخشی از موافقان مسیری هستند که کارآفرینان در آن قرار دارند و متعهد هستند تا در رسیدن این افراد به هدفت‌شان آن‌ها را یاری دهند. منتورها تفاوتی که با مشاوران مالی دارند در این است که حتی از منافع مالی برخوردار نیستند و مهم‌تر از هر چیزی این افراد در کنار کمک به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار فرد باعث رشد شخصیتی و گسترش جهان‌بینی فرد نیز می‌شوند.

منتور کسب‌وکار کیست؟

مزایای وجود منتور در کسب‌وکارها

ممکن است برخی با تعاریف گفته شد با خود خیال کنند داشتن منتورینگ در فعالیت‌های خود نوعی ضعف و رونویسی از دست دیگران است و موفقعیت حاصل شده نتیجه‌ی رفتن راهی است که از قبل امتحان شده است، اما این مساله نه تنها ضعف نیست بلکه مزیت و فرصتی است برای کاهش ریسک‌های پر خطر و ایجاد خلاقیت  و تکمیل ایده‌های موفق.

منتورها معمولا توانایی ارائه‌ی چشم‌انداز جایگاه فعلی و جایگاهی که قرار است کسب‌وکار مربوطه به آن برسد را دارند. منتورها افرادی هستند که اشتباهات شما را در راهبردهای‌تان به شما نشان می‌دهند. آن‌ها می‌توانند یک برنامه‌ی جامع کسب‌وکار طراحی نمایند و هر آن‌چه از جمله سرمایه‌ی لازم را باصاحبان کسب‌وکارها مشخص نمایند. این افراد پشتیبانان بسیار خوبی به دلیل تجربه و تخصص‌شان در شرایط سخت برای صاحبان کسب‌وکارها می‌باشند. منتورها می‌توانند بهترین نیروی کار را برای صاحبان کسب‌وکارها در نظر بگیرند. استفاده از افراد متخصص و با تجربه یکی از راههای پیشنهادی منتورها به عنوان نیروی کار است.

چرا باید از منتور در کسب وکارها استفاده کرد؟

استفاده از منتورها به عنوان افراد متخصص امر و با تجربه در پیمودن راه درست موفقعیت بسیار ارزشمند و مهم است. در صورتی که از منتور در کسب‌وکارها استفاده شود، به دلیل شناخت و آشنایی با افراد مختلف به دلیل شغل و حرفه‌اشان کارآفرینان وارد دنیای مجموعه‌ای از افراد می‌شوند که در زمینه‌های مختلف کمک خوبی برای آن‌ها خواهد بود. استفاده از منتورینگ‌ها کمک می‎کند تا صاحبان کسب‌وکار تصمیمات خود را بیش‌تر براساس علم و منطق انجام دهند نه هیجان و احساسات. همچنین منتورینگ‌ها بر اساس تجربیات و علم خود سعی می‌کنند روند فعالیت‌ها را از یک‌نواختی دربیاورند و هیجان و انگیزه‌ی موجود در محیط کسب‌وکار را حفظ کنند.

منتور کسب‌وکار کیست؟

سخن پایانی

یک  منتور واقعی که به عنوان متخصص کسب‌وکار از او یاد می‌شود، هرگز خود را ذینفع کسب‌وکاری قرار نمی‌دهد زیرا در این صورت بخشی از آن مجموعه محسوب می‌شود و در روند تصمیم‌گیری صحیح اختلال ایجاد می‌کند. کشورمان افراد با تجربه و متخصص فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد به طور حتم اتفاق خوبی خواهد بود اگر کارآفرینان تازه‌کار از این اشخاص کمک گیرند و این افراد نیز تجربیات و کمک‌های خود را دریغ نکنند.

 

 

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید