0
مجموع:0 تومان
26 مرداد 1400

منتور کارآفرینی کیست؟

منتور کارآفرینی کیست؟این روزها اگر شما قصد ایجاد یک کسب‌وکار را داشته باشید و بخواهید به یک کارآفرین در زمینه‌ای مشخص تبدیل شوید، به طور حتم با اصطلاحاتی همچون منتور و منتورینگ مواجه خواهید شد. شاید با خود بگویید منتور کارآفرینی کیست و چه ارتباطی می‌تواند به تصمیم شما برای کارآفرینی داشته باشد؟ برای روشن‌تر شدن موضوع اولین گام شناخت و تعریف منتور و منتورینگ است.

منتور کیست؟

در حقیقت منتور به افرادی گفته می‌شود که در زمینه‌ای مشخص تجربه و تسلط و علم و تخصص لازم را دارند و این توانایی را در جهت کمک به دیگر افراد نیز به کار می‌گیرند. منتور کارآفرینی با کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها روابط نزدیکی را ایجاد می‎کنند و در زمینه‌های شغلی و روانی از آن‌ها حمایت‌های لازم را می‌نمایند. منتور کارآفرینی افرادی هستند که کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها را در دست‌یابی به راه حل‌های منطقی و صحیح کمک می‌کنند. داشتن منتور خوب برای کارآفرینان سبب می‌شود، تصمیمات هیجانی آنان کنترل شود و با درایت و منطق بالاتری با دنیای اطرافشان ارتباط برقرار نمایند.

منتورینگ چیست؟

منتورینگ به رابطه‌ی میان منتور و کارآفرین یا فرد مقابل اشاره می‌کند. در این رابطه‌ی حرفه‌ای فرد متخصص و با تجربه در زمینه‌ای به فردی که از دانش و تجربه‌ی کمی برخوردار است کمک می‌کند تاسطح خود را از جهات شغلی و رفتاری تقویت کند.

منتور و کارآفرینی

به منتور کارآفرینی و کسب‌وکار کارامنتورینگ گفته می‌شود. همان‌گونه که می‌دانیم هر کارآفرینی در ابتدای مسیر خود باید چندین موضوع را مد نظر داشته باشد. داشتن هدف و برنامه‌ای مدون و مشخص ابتدایی‌ترین گام شروع کار است. همچنین باید با فرآیندهای عمومی کار اعم از ثبت شرکت مورد نظر و چگونگی بازاریابی و مسائل مربوط به نیروی کار و سرمایه‌ی مالی و … را به خوبی مشخص نماید.

موضوع دیکر در مساله‌ی کارآفرینی که باید مدنظر گرفته شود، مشخص شدن بینش و دیدگاه فرد است در مواجه با مسائلی که پیش روی اوست، مثلا آیا فرد به عنوان یک کارآفرین خود را در موقعیت اشتباه و خطا قرار داده است؟ و عکس‌العمل مناسبی را سنجیده است یا او فردی است که در مواقع حساس تصمیمات خود را در سایه‌ی هیجانات موقعیت انجام می‌دهد.

موضوع مهم دیگری که هر کارآفرینی باید آن را برای خود تفهیم نماید این است که همیشه در حال یادگیری باشد و توانایی‌های خود را افزایش دهد و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل نماید.

موضوعات مطرح شده به خوبی اهمیت و جایگاه منتورینگ را در مباحث مربوط به کارآفرینی مشخص می‌کند. خود را در جایگاه یک کارآفرین تازه‌کار و بدون تجربه قرار دهید که قرار است طرحی که در ذهن خود برنامه‌ریزی کرده است را در دنیای حقیقی به عرصه‌ی ظهور برساند و با چالش‌ها و موانع قابل تصور و غیر قابل تصور مواجه شود، این دقیقا همان جایگاهی است که حضور فردی آگاه و متخصص و حتی با تجربه که از قبل مسیری مشابه را پیموده است، چه میزان در هموار شدن این مسیر کمک خواهد کرد.

منتور کارآفرینی کیست؟

در کار منتور کارآفرینی حمایت و آموزش‌های لازم جهت توسعه‌ی مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و سازمانی به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای نوپا ارائه می‌شود و با افراد کمک می‌شود تا برنامه‌های خود را از دیدگاهی دیگر نیز نظاره‌گر باشند و نقاط ضعف و قوت‌شان را بهتر بشناسند.

در منتور کارآفرینی با برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی سعی می‌شود موارد لازم به کارآفرینان آموزش داده شود و حتی منتورینگ‌ها دستور‌العمل‌هایی جهت اجرای آموزش‌های خود می‌دهند تا به این شکل کارآفرینان و منتور کارآفرینی عزیز به صورت عینی با موارد آموزشی آشنا شوند.

سخن پایانی

در پایان مقاله بیان این مسئله خالی از لطف نیست که منتورینگ‌ها در تمام مراحل اجرایی کار در کنار کارآفرینان هستند. بیان مساله، ارائه‌ی راهکار، جمع‌بندی، اجرای دستورالعمل اجرایی، پیگیری روند تصمیمات، شامل وظایف یا بهتر است بگوییم مزایای حضور منتورینگ در کنار کارآفرینان است.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید