0
مجموع:0 تومان
04 مهر 1400

رهبری یک کسب‌ و کار موفق

راه‌اندازی و شروع کسب‌ و کاری جدید کاری بسیار ارزشمند و بزرگی است. افراد بسیاری هستند که پس از یادگیری تخصصی یا پایان دوران تحصیل، حوزه‌ی شغلی مورد علاقه‌ی خود را پیدا  می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به طور مستقل برای خود کسب‌ و کاری را راه‌اندازی نمایند. موفقعیت در چنین تصمیم بزرگ و ارزشمندی در گرو مدیریت و رهبری اصولی آن فعالیت و مجموعه است.

کسب‌ و کار موفق

با توجه به مطالب بالا در مقاله‌ی فوق تصمیم داریم با برخی از ویژگی‌های رهبری صحیح برای داشتن کسب‌ و کاری موفق آشنا شویم.

  • کسب‌ و کار خود را بشناسید و اصول مدیریتی لازم را یاد بگیرید : برای رهبری صحیح و داشتن یک کسب‌ و کار موفق بهتر است بدانید شناخت اصول حاکم بر فعالیتی که انجام می‌دهید مانند شناخت بازار و رقبا و بازخورد اقدامات‌تان نخستین گام ضروری برای شما است. رهبران کسب‎وکارهای موفق کاری که در آن در حال فعالیت هستند را به خوبی و با تمام جزئیات برای خود تحلیل می‌نمایند و در آن ابهامی ندارند از این رو تصمیماتی صحیح و اصولی دارند. رهبران کسب‌ و کارهای موفق به طور معمول افرادی باهوش هستند و به خوبی متوجه این موضوع هستند که مدیریت بدون یادگیری اصول حاکم بر کار امکان‌پذیر نیست از این رو این افراد هرگز از یادگیری و آموختن غافل نمی‌شوند یادگیری اصول تجارت و فروش و مدیریت و … لازمه‌ی یم رهبری موفق است.
  • رهبری عمل‌گرا باشید: رهبری عمل‌گرا عنوان  مدلی مدیریتی بسیار معروف، کامل و کاربردی است در این مدل مدیریتی، مدیریت و رهبری کسب‌ و کارها با مدیریت چندین توپ در دستان یک تردست مقایسه می‌شود که برای اجرای یک نمایش صحیح و قابل تحسین نباید اجازه دهد توپی از دست او بر زمین بیافتد و این مساله‌ای زمانی امکان‌پذیر است که هر توپی در زمان صحیح به هوا پرتاپ شود. زمان‌بندی صحیح رسیدگی به امور در سه زمینه‌ی اصلی و کلی عنوان شده در این مدل مدیریتی ( وظیفه، تیم، فرد) اصل اساسی است. در این مدل بیان می‌شود که مدیران برای دست‌یابی به موفقعیت باید در اقدامات انجام شده در این سه حوزه تعادل ایجاد نمایند زیرا این سه حوزه یه شدت به یکدیگر وابسته هستند. اصولی که در هر کدام از بخش‌های مدل رهبری عمل‌گرا مهم و ضروری است.
  • وظیفه : هدف تیم باید مشخص شود و برای تمام اعضاء تشریح و تفهیم شود. تمام اعضا باید از خط مشی کلی و امکانات و منابع لازم برای رسیدن به اهداف آشنا باشند. اعضای گروه باید برای تحویل و ارائه‌ی خدمات و محصول زمان‌بندی داشته باشند و در کنار داشتن زمان‌‎بندی اصول کیفتی رعایت شود. برنامه‌ریزی همان اصلی است که نباید فراموش شود.
  • تیم : تیم فعال در کسب‌ و کار خود را از سبک‌وسیاق انجام فعالیت‌های خود آگاه کنید. از مهارت لازم گروه خود برای انجام وظایف محوله مطمئن شوید. برای تیم فعالیت خود نیز سرگروه یا رهبری مناسب تعیین نمایید تا هدایت تیم‌ها برای‌تان راحت‎تر شود. هر برخوردی بازخوردی دارد، در مقابل عمل‎کرد تیم‎تان بازخورد مناسبی داشته باشید، برای افراد فعال و منظم و وظیفه‌شناس تشویق در نظر بگیرید.
  • فرد : در سنجش افراد فعال و همراه در کسب‌ و کارتان کوتاهی نکنید، از میزان مهارت‌های آنان آگاه باشید و دیدار و گفت‌وگوی مستقیم را فراموش نکنید. هدایت و راهنمایی اعضای تیم کاری است صحصح که هر رهبر آگاه و عالمی لازم است به آن توجه نماید.

کسب‌ و کار موفق

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با عنوان چند روش و یک مدل رهبری در داشتن کسب‎وکاری موفق با ویژگی رهبران و صاحبان کسب‌ و کارهای موفق آشنا شویم که به طور حتم موارد یاد شده تنها بخشی کوچک از ویژگی این رهبران است. رهبران موفق افرادی آگاه، ریسک‎پذیر؛ منعطف، چابک و نتیجه‎گرا، انگیزه‌بخش و برنامه‌ریز و … هستند. بسیاری از این ویژگی‌های اکتسابی و قابل دستیابی است.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید