0
مجموع:0 تومان
27 شهریور 1400

تاثیر مهارت‌های انسانی روی موفقعیت در کسب‌وکار

افراد فعال در هر زمینه‌ی شغلی برای موفقیت به یکسری مهارت نیازمند هستند که نبود آن‎ها باعث بروز مشکل و شکست فرد خواهد شد. مثلا یک دندان پزشک باید به صورت علمی و صولی با مباحث مربوط به دهان و دندان و درمان آن آشنا باشد همچنین توانایی برقراری ارتباطی سازنده با بیمار خود را داشته باشد. مهارت‌هایی مهم و ماثری که برای موفقعیت در هر  ضروری است به سه دسته‌ی کلی انسانی، فنی، و ادراکی تقسیم بندی می‌شود. که ما به طور مختصر مهارت‌های انسانی تعریف خواهیم کرد.

تاثیر مهارت‌های انسانی روی موفقیت در کسب‌وکار

مهارت‎های انسانی که به آن مهارت‎‌‌های نرم نیز گفته می‌شود( در مقابل مهارت‌های سخت یا فنی)، شامل طیف وسیعی از مهارت‎ها است. برای مثال اگر قصد داشته باشید که برای انجام برخی امور دفتری یک منشی را استخدام نمایید، شرط شما علاوه  بر تسلط فرد به نرم‌افزارهایی مانند آفیس و آشنایی با برخی مسائل اینترنت و مدیریت و قدرت تایپ بالا چه چیزهای دیگری را شامل می‌شود؟

به طور حتم توانایی فرد در برقراری ارتباط، اشتیاق و مثبت‌اندیشی در کار، توانایی حل مساله، هوش هیجانی بالا، صداقت در برخورد و مسائل کاری، مهارت‌های مذاکره‌ی میان فردی، تفکر خلاقانه و ایده‌پردازی، روحیه‌ی تعلیم و مربیگری، توان حل تعارضات و میانجی‌گری، تعاملات سازنده و درست در محیط کار و … همه برای شما مهم خواهد بود و الویت با فردی است تمام یا بخشی از این مهارت‌ها را داشته باشد. مهارت‌های انسانی به اندازه‌ای مهم و قابل توجه هستند باید به توسعه و تمرین آن در سازمان‌ها اهمیت داده شود. مهارت‌های نرم همان مهارت‌هایی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا نهایت بهره را از مهارت‌های فنی خود داشته باشند.

تاثیر مهارت‌های انسانی روی موفقیت در کسب‌وکار

مهارت‌های ادراکی؛ برای درک بهتر تاثیر و ارتباط مهارت‌های ادراکی که بخشی از مهارت‎های انسانی است در موفقعیت کسب‌وکارها، ابتدا بهتر است با مفهوم مهارت ادراکی آشنا شویم. مهارت‎های ادراکی به توانایی‌هایی اشاره دارد که به فرد اجازه می‌دهد، سناریوهای پیچیده را بهتر درک کنند و توانایی ارائه‌ی راه‎حل‌های خلاقانه را داشته باشد.

این مهارت بسیار ارزشمند به افراد این امکان را می‎دهد که در مواجه با چالش‌هایی که در شغل خود دارند به درستی برخورد کنند. مهارت‎های ادراکی بسیار گسترده و متنوع هستند، مهارت تصمیم‌گیری موثر، توانایی رفع سریع مشکلات، تحلیل و یافتن ارتباط میان مسائل پیش آمده، توانایی پیش‌بینی نتایج احتمالی تصمیمات و … همه بخشی از مهارت ادراکی است.

این توانایی شاید در بسیاری از افراد به صورت ذاتی وجود داشته باشد اما مهارتی است که قابل  توسعه و یادگیری است. توجه به جزئیات، نشان دادن تدبیر در هنگام مواجه با مسائل مختلف، یادگیری الزامات پرژوژه از جمله مسائلی است که در تقویت مهارت ادراکی به افراد کمک می‌کند.

تاثیر مهارت‌های انسانی روی موفقیت در کسب‌وکار

و اما در انتها بهتر است توضیح کوتاهی نیز از مهارتهای فنی داشته باشیم که اهمیت و ارزشمندی آن در میان مدیران پس از مهارت‌های انسانی است. مهارت‌های فنی یا مهارت‌های سخت به توانایی فنی و تخصصی فرد در انجام کاری گفته می‌شود. این تخصص ممکن است بر اساس تجربه یا  تحصیلات آکادمیک حاصل شود. مهارت‌های سخت همان توانایی‌های فنی یا تخصصی است که فرد را برای دعوت در انجام پروژه‌ای جذاب و مناسب می‌نماید. اما جالب است که داشتن مهارت‌های انسانی است که به فرد کمک می‌کند تا شغل به دست آمده را حفظ نماید.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید