از آنجایی که مرکز بروز و شیوع این بیماری کشور چین بوده است، که کشوری مهم و تاثیرگذار در عرصهی اقتصاد جهانی است، تحلیلگران این عرصه پیشبینیهای جالب و مثبتی را برای آیندهی اقتصاد جهان انتظار نداشتهاند اما با گذشت زمان نه چندان طولانی کشورها تلاش خود را برای اتخاذ تصمیمات مناسب شرایط موجود با بازآفرینی کسبوکار انجام دادند.
در حال حاضر با وجود آسیبهایی که بسیاری از عرصههای اقتصادی همانند گردشگری در این دوران متحمل شده است، کم نبودهاند فعالیتهایی با تعیین راهبردهای صحیح با چالشهای کمتری مواجه بودهاند و تابآوری بیشتری داشتهاند و حتی به شکوفایی و رشد مناسبی نیز دست یافتهاند.
پنج گام برای بازآفرینی کسبوکار در دوران کرونا
- پذیرش و درک واقعیت : در حال حاضر صاحبان کسبوکارها به شناخت دقیقی از این بحران دست یافتهاند، میران ارشد کسبوکارها باید به خوبی درک کنند که شرایط عادی به شرایط اضطراری و بحران مبدل شده است. و در صورت عدم انطباقسازی با این شرایط امکان ادمهی فعالیت آنها با مشکل مواجه خواهد شد. پس اولین گام برای بازآفرینی کسبوکارها در شرایط فعلی پذیرش شرایط حاکم تا زمان نامعلوم است و باید تصمیمات مناسب همین زمان در نظر گرفته شود.
- تشکیل تیم کاری تخصصی : در شرایط فعلی مدیران ارشد کسبوکارها بهتر از هرکس دیگری میدانند که حضور افراد متخصص و زبده در زمینههای تامین، تولید، بازاریابی و مشاوره از لزوم ملزومات است. مدیرانی که افراد متخصص و آگاه و با تجربه را در کنار خود دارند از خلاقیت و حل مسالهی بهتری برخوردار هستند و تصمیمات واقعبینانهتری را خواهند داشت.
- اقدامات کارآفرینانه و خلاقانه : در حال حاضر مشاغل و کسبوکارهایی توانستهاند در همین شرایط نابسامان دوام بیاورند که تصمیمات آنان خلاقانه و نوآورانه بوده است. از آنجایی که موضوع عرضه و تامین بسته به شرایط دچار تغییراتی شده است، استارتاپها و آنلاین شاپها بیشتر میان مردم مورد توجه قرار گرفتهاند. یافتن راههای ارتباطی موثرتر و کشف فرصتهای جدید سبب بهرهبرداری مناسب از توانمندی و ظرفیتهای تولید و عرضهی شرکتها خواهد شد. با یک بررسی ساده به خوبی متوجه خواهیم شد که بازآفرینی کسبوکار هایی که با بروز این بحران بهرهبرداری و استفادهی مناسبی از تکنولوژی داشتهاند موفقتر بوده اند.
- ساختن یک هویت جدید : در شرایط فعلی شرکتها و فعالیتهایی که ارتباط خود را با مشتریان خود از دست دهند به سرعت در معرض حذف و فراموشی قرار خواهند گرفت. از این رو مدیران شرکتها بهتر است مناسب شرایط فعل خدمات و محصولات خود را ارائه دهند و کمی انعطاف و تلطیف در برنامهی خود داشته باشند، به این صورت به مشتریان خود القاء میکنند که با برنامه و تعیین استراتژی در حال تجربهی شرایطی موقتی و گذرا هستند .
- مردم در الویت هستند : با بررسی تیمهای اقتصادی متفاوت موفق مشترکات فراوانی میان آنها یافت میشود، از جمله نکات مشترک الویت قرار دادن مردم و مشتریان در میان آنها است. اگر مردم با شرکت و بنگاههای اجرایی احساس امنیت نداشته باشند، کانالهای ارتباطی برقرار نخواهد شد و در ادامه روند موفقعیتی وجود نخواهد داشت.
سخن پایانی
تمام پنج مورد مطرح شده در بالا برای کسبوکارهای کوچک در کوتاه مدت و زمان بروز بحران بازآفرینی کسبوکار مناسب خواهد بود، اما بهتر است فراموش نشود اصلیترین رکن داشتن اهدافی روشن و اشراف و تسلط به آن است و واقعبینی و شفافسازی در آن نباید فراموش شود.