0
مجموع:0 تومان
17 مرداد 1400

کارآفرینی خلاقانه

اگر بخواهیم به دنبال تشریح مفهوم کارآفرینی خلاقانه باشیم با تعاریف مختلف مواجه خواهیم شد، اما به طور کلی کارآفرینی را می‌توان مترادف با ارزش آفرینی دانست و شامل افرادی است که ایده‌ای را که داشتند به واقعیت تبدیل کرده‌اند، در این میان ویژگی که به طور معمول از کارآفرینان غیر قابل جدایی است خلاقیت است. خلاقیت به معنی آفرینشگری و نوآوری و ایجاد راهی جدید است، و این یک فرمول اساسی در کارآفرینی است.

کارآفرینی در دنیای کنونی جایگاه ویژه‌ای دارد که منجر به توسعه، پیشرفت و اشتغال‌زایی در عصر جدید می‌شود. کارآفرینان با ایده‌های خلاقانه و نوآور در کنار کار و سرمایه به عنوان منبع رشد و توسعه‌ی اقتصادی هر کشوری مطرح هستند. هر کارآفرین با روحیه‌ی ریسک‌پذیری اقدام به ایجاد فرصت‌ها و ارزش‌آفرینی در خدمان و محصولات شده که نهایتا باعث کسب سود می‌شود.

می‌توان گفت ویژگی کارآفرینی از ابتدای خلقت انسان با او همراه بوده است و همواره در انجام بیشتر کارها خود را به نمایش گذاشته است. هر فردی برای رونق کسب‌وکار خود به صورت مداوم در حال تلاش و کوشش است و روش‌های مختلفی را برای رسیدن به هدف خود به کار می‌گیرد. کلمه‌ی کارآفرینی در عین حال که واژه‌ی امیدبخش و جذابی به نظر می‌رسد ولی بیشتر ایده‌ها و فرایندهایی که در این مسیر به کار گرفته می‌شوند با شکست مواجه می‌شوند.

چند دلیل اساسی برای آن‌که کارآفرینان باید خلاقانه فکر کنند

کارآفرینان خلاق در طی مسیر خود ضعف و قوت ایده‌های خود را متوجه می‌شوند و درصورت نیاز تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. کارآفرین خلاق جرات خلق ایده‌ی غیر مرسوم و نو را دارد. کارآفرین خلاق توانایی درک تغییرات ایجاد شده در بازار و تغییر تاکتیک را دارد. یک کارافرین خلاق قادر است ارتباط بین موضوعات مختلف را پیدا نماید و مواجه با مسائل جدید غافل‌گیر نشود.

کارآفرینی خلاقانه

کارآفرینی خلاقانه

ویژگی ریسک‌پذیری و داشتن انعطاف در تصمیمات و باور به احتمال شکست از جمله ویژگی‌های  ضروری برای کارآفرینی است که افراد با گذشت زمان و تمرین می‌توانند به آن دست پیدا کنند، اما داشتن خلاقیت لازمه‌ی شروع و ادامه‌ی فعالیت یک کارآفرین است. خلاقیت همان چیزی است که منجر به موفقیت در افراد می‌شود. خلاقیت به فرد اجازه می‌دهد تا فرآیندهای جالبی را بسازد که مزایای بسیاری بریا کارآفرینان دارد.

خلاقیت عاملی برای موفقیت

یافتن ایده‌های جدید در میان کسب‌وکارهای فراوانی که وجود دارد، همان خلاقیت محسوب می‌شود ، اگر شما تولید کننده باشید داشتن ایده‌ای برای بازاریابی و یا معرفی متفاوت محصول خود نیازمند خلاقیت است. بررسی جنبه‌های جدید و نا آشنا برای سایرین در کسب‌وکارهای سنتی و یا مرسوم از دیگر خلاقیت‌ها برای کارآفرینان است. این کار می‌تواند به شکل تغییر روش تولید محصول یا ارئه‌ی خدمات باشد.

گاهی هنگام مواجه با کارآفرینان و افراد موفق در این زمینه با خود فکر می‌کنیم که این افراد حتما پشتوانه‌ی مالی و حمایت‌های زیادی را داشته‌اند که امروز موفق هستند، این می‌تواند درست باشد اما نه همیشه! کارآفرینی می‌تواند در زمینه‌های مختلف شغل‌های خانگی، فعالیت فرهنگی، ایده‌های کارآفرینی فناوری اطلاعات باشد و با کمی خلاقیت بدون نیاز به سرمایه‌ی کلان اقدام به راه‌اندازی آن کرد.

چند ایده‌ی خلاقانه برای کارآفرینی

کارآفرینی در خانه با خیاطی: خیاطی شغل و هنری ریشه‌دار و قدیمی است، افرادی که علاقه به فعالیت در این زمینه هستند می‌توانند زمینه‌های جدیدی به این فعالیت قدیمی اضافه نمایند، مثلا دوخت کیسه‌های خرید یا سفره‌های پارچه‌ای با تزئینات سنتی، دوخت لباس کودک در طرح‌های جذاب و …

کارآفرینی خلاقانه

تولید پادکست‌های آموزشی: تولید پادکست و محتواهای آموزشی یکی از زمینه‌های فعالیت تیمی و قابل توسعه است. افراد متخصص و مسلط در زمینه‌های مختلف به راحتی و کمی خلاقیت می‌توانند این پادکست‌های آموزشی را تولید نمایند و در صورت داشتن ویژگی‌های جدید و جذاب موفقیت آنان تضمینی خواهد بود.

ساخت و تولید وسیله‌های تزئینی برای منازل: این یک زمینه‌ی گسترده برای فعالیت افراد علاقمند است که در صورت داشتن ایده‌های متفاوت و خلاقانه به طور حتم مسیری متفاوت از سایر همکاران خود را خواهند داشت. به طور مثال در طول چند سال اخیر ساخت تزئینات منازل با مواد اولیه‌ی سیلیکونی و رزین افزایش پیدا کرده است و افراد بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند اما تنها معدودی از آنان در این زمینه دوام آورده‌اند که خلاق‌تر هستند و سلیقه و کشش بازار را در نظر گرفته‌اند.

همان‌طور که در بالا نیز بارها به آن اشاره شد، خلاقیت لازمه‌ی کارآفرینی است، چه در پروسه‌ی راه‌اندازی و چه در مسیر و ادامه‌ی راه که با مشکلات بی‌شماری مواجه خواهید شد، اما ایده‌ای که حاصل پژوهش و تحقیق باشد و برنامه‌ریزی و با مدیریت صحیح پیش‌رود  به اهداف خود دست خواهد یافت.

 

 

 

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید