0
مجموع:0 تومان
13 اردیبهشت 1400

هزینه‎ی فرصت بیانگر چه چیزی است؟

هزینه‎ی فرصت بیانگر چه چیزی است؟

اقتصاد علمی‌ است که از که از پایه‎گذاری آن چند صده بیش‎تر نگذشته است، و تلاش آن در جهت بهتر و آسان‎تر کردن زندگی بشر است. اقتصاددانان در تمام دنیا با توجه به اینکه نیازهای بشر نامحدود و منابع در دسترس او محدود است، سعی در اتخاذ بهترین تصمیم دارند، تمام این توضیحات مقدمه ای است برای تعریف مفهوم هزینه‎ی فرصت به عنوان یک مساله‎ی علمی در اقتصاد.

هزینه‎ی فرصت

Opportunity Cost یا همان هزینه‎ی فرصت از مفاهیم اساسی در اتخاذ یک تصمیم اقتصادی است، و به معنای هزینه‎ی فعلی یا آتی ناشی از انتخاب یک گزینه و رد گزینه‌ای دیگر است. هزینه‎ی فرصت در تصمیم‎‎گیری‎ها بسیار مهم است زیرا ممکن است در برخی تصمیمات هزینه‎ی فرصت یک تصمیم خیلی بیش‏‏تر از هزینه‎ی مالی مستقیم انتخاب آن گزینه باشد. به هزینه‎ی فرصت هزینه‎ی فرصت سرمایه یا هزینه‎ی فرصت از دست رفته نیز می‎گویند.

هزینهی فرصت بیانگر چه چیزی است؟

زمانی که شما در جایگاه یک سرمایه‎گذار و تولید کننده قرار بگیرید، و بر اساس مصرف منابع کمیاب (دارای محدودیت مصرف)، جهت تولید کالایی مشخص از کالایی دیگر چشم‎پوشی نمایید، در واقع آن کالای دیگر را که می‎توانستید تولید کنید، جهت تولید کالای دیگر قربانی کرده‎اید، در این صورت تمام مزایای کالای قربانی شده را به عنوان، هزینه‎ی تولید یا هزینه‎ی فرصت تلقی می‎نماییم.

هزینه‎ی فرصت اغلب در پروژه‎های اقتصادی مطرح می‎شود، تا تخصیص منابع به بهترین نحو انجام شود. هزینه‎ی فرصت به عنوان یک مفهوم بسیار کاربردی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و اجرایی، نقش مهمی در تضمین استفاده‌ی کارا از منابع کمیاب دارد.

هزینهی فرصت بیانگر چه چیزی است؟

هزینه‎ی فرصت محدود به هزینه‎های پولی و مالی نمی‎شود، بلکه هر آن چیزی که دارای ارزش بوده است و شما با نادیده گرفتن یک تصمیم از آن صرف نظر کرده‎اید را شامل می‎شود، حتی لذت از دست رفته، زمان صرف شده و …در واقع بالاترین فرصت یا فایده‎ی از دست رفته.

برای درک بهتر مفهوم هزینه‎ی فرصت آن را بایک مثال توضیح می‎دهیم، فرض کنید شما به هر دو ورزش شنا و سخره‎نوردی علاقه‎مند هستید، در این بین انتخاب شما رفتن به کلاس‎های آموزش شنا است، هزینه‎ی فرصت در این تصمیم تمام تفاوت هزینه‎های مالی و شهریه‎ای است که بین کلاس شنا و سخره‎نوردی وجود دارد، تفاوت زمان صرف شده در دو کلاس، عدم لذت کافی به نداشتن تمرکز صرف در کلاس و تردید همیشگی نرفتن به کلاس‎های آموزشی سخره‏نوردی، محروم شدن از مهارت سخره‏نوردی و … است. حال اگر فرد تصمیم به شرکت همزمان در هر دو کلاس را داشته باشد، هزینه‎ی فرصت محروم شدن فرد از زمان آزاد و استراحت و سایر سرگرمی‎ها است.

توجه و محاسبه‎ی هزینه‎ی فرصت در زندگی روزمره نیز کار دشواری است، زمانی که شما در مقابل اتخاذ یک تصمیم، سایر تصمیمات ممکن را قرار می‎دهید به طور حتم دچار استرس و تنش ناشی از انتخاب تصمیم درست خواهید شد. در هر حال چه شما از هزینه‎ی فرصت تصمیم‎تان آگاه باشید چه نباشید، هزینه‎ی فرصت همیشه وجود دارد زیرا در هر شرایطی منابع نامحدود وجود ندارد، در نتیجه با در نظر گرفتن هزینه‎ی فرصت می‎توانید تصویری صحیح و موجه از وضعیت حاصل از نتیجه‎ی انتخاب و انجام تصمیم خود داشته باشید.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید