0
مجموع:0 تومان
06 مرداد 1400

هزینه‌های سرمایه در گردش

برای روشن شدن و دست‌یابی به هزینه‌های سرمایه در گردش ابتدا باید با مفهوم و تعریف سرمایه در گردش آشنا شویم. سرمایه در گردش در بنگاه‌های مالی و اقتصادی از شاخص‌های بسیار مهم اصلی محسوب می‌شود که حاصل تفاوت دارایی‌های جاری و هزینه‌های جاری است و مشخص کننده‌ی سرمایه‌ی مورد نیاز برای تداوم فعالیت عملیاتی واحد تولیدی یا شرکت است. تعریف سرمایه در گردش: برای درک بهتر سرمایه در گردش ابتدا با مفهوم دارایی‌های جاری آشنا می‎شوییم، دارایی‎های جاری دارایی‌هایی هستند که به صورت حقیقی و منطقی در طی دوره‌ی مالی تعیین شده، قابل تبدیل به پول نقد باشند.

دارایی‌های جاری

دارایی‌های جاری شامل تمام دارایی‌هایی است که انتظار می‌رود طی یک دوره‌ی محاسباتی مالی مثلا یک سال، به وجه نقد تبدیل شود یا بتوان در دوره‌ی عملیاتی از آن بهره برد. دارایی‌های جاری شامل تمام وجوه نقد شرکت، حسابهای جاری، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت، موجودی مواد و کالاهای در انبار و کالاهای در حال تولید که امکان تبدیل آن به وجه نقد در مدت زمان کوتاه وجود داشته باشد، اوراق بهادار کوتاه مدت، و تمام بدهی‌های قابل وصول دارایی جاری شرکت و یک موسسه‌ی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

هزینه‌های سرمایه درگردشبدهی‌های جاری چیست؟

بدهی‌های جاری بخش مهم یا همان هزینه‌های سرمایه در گردش محسوب می‌شوند. بدهی‌های در واقع تعهدات یک شرکت یا واحد تجاری هستند طی یک دوره‌ی مالی باید تسویه شوند.

هزینه‌های سرمایه در گردش

هزینه‌های سرمایه در گردش به مجموعه هزینه‌هایی  اطلاق می‌شود که از ابتدای شروع و راه‌اندازی و بهره‌برداری یک فعالیت اقتصادی، چه خدماتی و چه تولیدی مورد نیاز هست. هزینه‌های سرمایه در گردش به دو صورت قابل بررسی است. سرمایه در گردش دوره‌ای و دائمی: هزینه‌ی سرمایه در گردش دائمی آن وجوه و سرمایه‌ای را شامل می‌شود که برای هزینه‌های ثابت شرکت مانند تهیه‌ی مواد اولیه در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌ی سرمایه در گردش دوره‌ای شامل تمام آن مبالغ مورد نیازی است که برای رویدادهای غیر مترقبه مانند تهیه‌ی کمبودهای حاصل از تورم یا تحریم پیش می‌آید.

هزینه‌های سرمایه در گردش شامل تمام مواردی می‌شود که پس از راه‌اندازی و ایجاد یک کسب‌و‌کار و بنگاه سرمایه برای ادامه‌ی فعالیت و ادامه‌ی حیات میان رقبا مورد نیاز است. این هزینه‌ها از تمدید مجوزهای فعالیت گرفته تا مالیات‌های سالانه را شامل می‌شود. تمام هزینه‌هایی که برای تهیه‌ی مواد اولیه برای ادامه‌ی تولید مورد نیاز است جزو هزینه‌های سرمایه در گردش محسوب می‌شود. پرداخت بدهی‌ها و بهره‌ی وام و تسهیلات دریافت شده نیز بخش مهمی از هزینه‎های سرمایه در گردش است. پرداخت هزینه‌های مربوط به تامیرات و نگهداری و در واقع اصحکاک ساختمان و ماشین‌آلات تولید نیز بخش غیر قابل انکار از هزینه‌های سرمایه در گردش هستند.

هزینه‌های سرمایه در گردش طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شود، فرض کنید یک شرکت در نظر دارد تعدادی بازاریاب برای گسترش بازار محصولات خود داشته باشد، تمام هزینه‌های مورد نیاز برای این تصمیم نیز جزو هزینه‌های سرمایه در گردش محسوب  می‌شود. پرداخت هر نوع وجهی برای جبران خسارت وارد شده از طرف موسسه یا شرکت مورد نظر نیز جزو هزینه‌های در گردش است. هزینه‌های مربوط به حضور در نمایشگاه‌های مختلف حوزه‌ی فعالیت خود نیز بخشی از هزینه‌های سرمایه در گردش است.

هزینه‌های سرمایه درگردشبا توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشورمان که متاثر از تحریم‌های متعدد اعمال شده است، مدیران موسسات و شرکت‌های مالی در کنار تمام هزینه‌های سرمایه در گردش نرمال و عادی خود باید هزینه‌ای دیگری را به نوسانات غیر مترقبه‌ی قیمت‌ها در زمینه‌های تهیه و فروش در نظر داشته باشند و بتوانند در هیاهوی تورم غیر قابل توجیه ادامه‌ی فعالیت دهند.

سرمایه در گردش معیاری است برای سنجش میزان کارآمدی و میزان سلامت مالی یک شرکت. مدیران موفق با مدیریت سرمایه در گردش، با تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش، باعث افزایش دارایی‌های شرکت و سهامداران با گذشت زمان میشوند، و با بکارگیری روش‎های اصولی و حساب شده در رابطه با مدیریت سرمایه در گردش، میزان نقدینگی شرکت خود را برای اهداف گوناگون نوسان می‎دهند.

موفقیت هر بنگاه و موسسه‌ی مالی در گرو مدیریت صحیح و استفاده از افراد متخصص امر است، مدیران مالی با سواد و با تجربه به خوبی اهمیت سرمایه در گردش را درک می‌کنند و با مدیریت صحیح آن باعث پیشرفت خود و تیم کاری خود می‌شوند.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید