0
مجموع:0 تومان
13 مرداد 1400

تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش

اگر قصد تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش را داشته باشید، بهتر است بدانیم این کار مزایای بسیاری دارد و باعث مشخص شدن عوامل تاثیرگذار در سرمایه در گردش می‌شود. سرمایه در گردش، مفهومی متداول در مباحث مالی و حسابداری است و به مجموعه دارایی‌های قابل نقدشوندگی و تبدیل به وجه نقد در مواقع نیاز اطلاق می‌شود. اگر بخواهیم سرمایه در گردش یک شرکت و کارخانه‌ی تولیدی را در نظر بگیریم، به مجموعه‌ی گردش مالی آن شرکت و  دارایی‌های آن پس از کسر هزینه‌ها باید اشاره نماییم.

همچنین نتیجه و دستاورد مهم تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش کفایت و  دقت و تدبیر اندیشی مدیران را به خوبی مشخص می‌کند. شرکت‌هایی که در پایان دوره‌ی مالی خود بتوانند از عهده‌ی کسری‌های خود بربیایند و در شرایط قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی به خوبی منابع مالی خود را مدیریت نمایند به طبع در بازار رقابت موفق‌تر هستند و افق‌های روشن‌تر یپیش روی آنان است.

تجزیه و تحلیل سرمایه در گردشدر تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش، عوامل فزاینده و کاهنده‌ی آن مشخص می‌شود و میزان دارایی‌ها و محل کسب آن با میزان هزینه‌ها و نوع آن مشخص می‌شود. هر پارامتر اثرگذار در دارایی‌های جاری و  هزینه‌های جاری در سرمایه در گردش موثر نخواهد بود بلکه برخی تغییرات بنیادی در بدهی‌ها و دارایی‌های جاری به‌وجود می‌آیند که باعث ایجاد چنین تغییراتی می‌شوند. از جمله‌ی این تغییرات:

تغییرات در ارزش ویژه

ارزش ویژه برابر است با ارزش دارایی‌های یک فرد یا شرکت پس از کسر بدهی‌ها از آن، زمانی که ارزش ویژه یا دارایی‌های شرکتی شامل سهام یا تجهیزات و اعتبار و … با گذشت زمان و در طی یک دوره‌ی مالی افزایش یابد باعث ایجاد تغییر در میزان سرمایه در گردش می‌شود.

تغییرات در بدهی‌های بلند مدت

همان گونه که می‌دانیم بدهی‌ها بخش مهم و تعیین کننده‌ای در میزان سرمایه در گردش هستند و هر گونه افزایش در میزان بدهی بلند مدت در طی دوره‌ی مالی باعث افزایش میزان سرمایه در گردش خواهد شد و بالعکس.

تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش در دارایی‌های ثابت

دارایی‌های ثابت برای هر موسسه و شرکت مالی پایه و اساس آن کسب‌وکار محسوب می‌شود. هرگونه تغییری که در میزان دارایی‌های ثابت خالص در فاصله‌ی دو دوره‌ی مالی ایجاد می‌شود، موجب افزایش یا کاهش میزان سرمایه در گردش می‌شود. فرض کنید یک شرکت در یک برهه‌ی زمانی بخشی از دارایی‌ها و سرمایه‌های ثابت خود را به فروش می‌رساند و مبلغ حاصل را به عنوان منبع مالی در اختیار مدیران مالی خود قرار می‌دهد، در این شرایط میزان سرمایه در گردش شرکت مزبور با افزایش و رشد همراه خواهد بود ولی با گذشت زمان و در صورت عدم  سرمایه‌گذاری صحیح آن نتایج منفی در پی خواهد داشت.

تجزیه و تحلیل سرمایه در گردشبا تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش نتایج مهمی حاصل می‌شود، از جمله آن‌که کاهش سرمایه در گردش اگر حاصل نقصان ارزش ویژه باشد، مشکل ساز خواهد بود و در صورتی که حاصل اشتباه در عملکرد و تعیین راهبردها باشد خطرناک است و باید برای آن دنبال راهکاری صحیح بود.

تجزیه و تحلیل در سرمایه در گردش امر بسیار مهمی است که باید صاحبان کسب‌وکارها و سرمایه قبل از آن‌که به مشکل مدیریتی و مالی در بازپرداخت بدهی‌های خود با آن برخورد نمایند جدی گرفته شود و عوامل متغیر در آن و مدیران مالی لایق شناسایی شوند تا نتالیج مطلوبی حاصل شود.

 

 

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید