0
مجموع:0 تومان
19 مرداد 1400

انتخاب استراتژی رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار

استراتژی رشد به چه معنا است؟ مدیران و صاحبان کسب‌وکارها با انگیزه‌های متفاوتی تصمیم به توسعه و رشد فعالیت خود می‌گیرند. وجود منابع آزاد و زمینه‌ی توسعه و بازارهای دست نخورده‌ی تازه کشف شده و استقبال مشتریان،همه از عوامل ایجاد کننده‌ی توسعه و رشد در کسب‎وکارها است.

حال فرض کنید کسب‌وکاری با هر زمینه‌ی فعالیتی موقعیت را برای رشد و توسعه‌ی خود مناسب دیده است، آیا بدون داشتن راهبرد و استراتژی حساب شده و دقیق امکان ایجاد توسعه‌ای موفقعیت آمیز وجود دارد؟ به طور حتم پاسخ این پرسش منفی است و انتخاب راهبردهایی دقیق و حساب شده و سنجیدن مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها یک ضرورت است.

استراتژی رشد

استراتژی رشدبه چه معنا است؟

حال شاید برای شما سوال پیش ‌بیاید که اصلا معنا و مفهوم استراتژی رشد چیست؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت، موفقعیت و رشد در هر کسب‌وکاری در گرو داشتن سهم بیش‌تری از بازار است و استراتژی رشد راهی است جهت دستیابی به این سهم بیش‌تر.

دنیای پیچیده‌ی رقابت فعالیت‌های اقتصادی با یکدیگر باعث شده است، تدوین یک استراتژی رشد کاری ساده نباشد، در نظر گرفتن ارزش‌ها و خط مشی‌ها و سیاست‎های ثابت سازمان و همچنین استفاده از خلاقیت و داشتن انعطاف در مواقع لزوم از چالش‌های اساسی در ارائه‌ی یک استراتژی مناسب است.

امروزه به دلیل بالا گرفتن رقابت در حوزه‌ی کسب‌وکارهای مشابه، استفاده از استراتژی‌های توسعه‌ی کسب‌وکار اهمیت بالایی پیدا کرده است که در صورت چشم‌پوشی از آن، آینده‌ی کاری به خطر خواهد افتاد. توسعه‌ی کسب‌و‌کار شامل مجموعه‌ای از ایده ها، ابتکارات و فعالیت‌هاییست که موجب رونق و فروش بیشتر خدمات و محصولات می‌شود. استراتژی نیز برنامه‌های عملی هستند که برای رسیدن به هدف معینی طراحی می‌شوند. حال استراتژی‌های توسعه‌ی کسب‌وکار اقداماتی هستند که برای ایجاد فرصت‌های رشد در کسب‌وکار، پیاده سازی می‌شوند.

از صاحب‌نظران در زمینه‌ی ارائه و تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار ایگور انسوف است که به پدر مدیریت استراتژیک معروف است. ایگور انسوف چهار استراتژی را در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب‌وکار معرفی می‌کند. استراتژی‌ تعیین شده می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت و یا فصلی باشد.

استراتژی رشد

4 استراتژی اصلی در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها

  1. نفوذ در بازار : اجرا و انجام استراتژی نفوذ در بازار با کمک یک تیم بازاریابی قوی ممکن است. اگر افراد نتوانند وارد بازارهای جدید رقابتی شوند، سعی می‌شود محصول فعلی به مشتریان فعلی با تعداد بیش‌تری به فروش برسد. در شرایطی استراتژی فوق کاربردی خواهد بود که بازار مصرف از نظر کالا و خدمات فوق اشباع نشده باشد، تقاضا در بازار سیر صعودی داشته باشد، تبلیغات به خوبی انجام شود و مهم‌تر از همه مشتریان راضی از محصول و خدمات باشند.
  2. توسعه‌ی بازار : استراتژی توسعه‌ی بازار به معنی گسترش و ایجاد بازاری جدید برای محصولاتی است که در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود. برای مثال ایجاد شعبه‌های جدید یک فروشگاه یا رستوران یا یافتن بازار جدید پخش محصولات بخشی از این استراتژی است. قبل از یافتن بازار جدید باید از قابل اعتماد بودن و مقرون به‌صرفه بودن آن اطمینان حاصل کرد.
  3. توسعه‌ی محصول : توسعه‌ی محصول را می‌توان از طریق عرضه‌ی نوع جدید و با کیفیت‌تر محصول انجام داد. افراد و صاحبان کسب‌وکارها که در زمینه‌ی عرضه‌ی کالا یا خدماتی در حال فعالیت هستند می‌توانند با بهبود کیفیت و یا افزایش قابلیت‌های جدید در کمیت و کیفیت محصول آن را توسعه دهند.
  4. توسعه‌ی ناهمگون : همان‌گونه که از عنوان این راهبرد پیدا است، توسعه و رشد کالا یا خدمات در میان افرادی غیر از مشتریان سابق انجام می‌شود و محصولات به مشتریان جدید برای یافتن بازاری تازه معرفی می‌شود. استراتژی توسعه‌ی ناهمگون دارای ریسک بالایی است و امکان عدم موفقیت در آن وجود دارد. معمولا مدیران زمانی از این استراتژی استفاده می‌کنند که بازار فعلی در حال اشباع شدن از محصول و خدمات در حال ارائه باشد یا رشد و سود و درآمد آن‌ها در دراز مدت نزولی باشد و یا حتی در شرایط مناسبی که سرمایه‌ای مازاد برای توسعه‌ی ناهمگن وجود داشته باشد.

انتخاب استراتژی‌های صحیح و کاربردی و متناسب با موقعیت کسب‌وکار می‌تواند مهم‌ترین دلیل پیشرفت مدیران فعال در این زمینه باشد.

 

 

 

 

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید