0
مجموع:0 تومان
31 خرداد 1400

نرخ بهره اسمی و موثر چیست؟

نرخ بهره اسمی و موثر چیست؟

به واقع نرخ بهره اسمی و مؤثر چیست؟ وقتی بحث پول و وام به میان می‌آید. ناخودآگاه بعضی اصطلاحات هم در بانک ها و برخی موسسات مطرح می‌شود. از جمله این عبارات و اصطلاحات شامل میزان سود اسمی و نرخ بهره مؤثر می‌باشد. البته بهره های دیگر هم در این جریان وام دادن و وام گرفتن افراد وجود دارد، منتها ما در این مقاله قصد داریم فقط به بیان توضیحاتی در مورد این دو بهره مالی بپردازیم.

پس، در صورتی که تمایل دارید درباره میزان سود اسمی و مؤثر بیشتر بدانید. مجموعه مشاوران آفتاب برای لحظاتی هر چند کوتاه شما کاربر عزیز را به خواندن این مقاله دعوت می‌کند.

نرخ بهره چیست؟

در همین ابتدا این نکته را خاطرنشان سازیم. میزان سود برای کسی که پولی را می‌دهد، به عبارتی بر تصمیمات پولی شما تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، شما چه دهنده پول به بانک ها و موسسات و …باشید و چه گیرنده پول، میزان سود نقش مؤثری خواهد داشت. البته بیایید برای بهتر و بیشتر درک شدن موضوع به منظور بیان تعریف میزان سود دریافتی از پول را با مثال وام ادامه دهیم.

نرخ بهره اسمی و موثر چیست؟

زمانی که شما از بانک ها و موسسات مورد نظرتان، مبلغی را به عنوان وام دریافت می‌کنید. به طور حتم قرار نیست. در بازه زمانی مشخص هنگام پس دادن کامل پول همان میزان پول را بازگردانید. بانک ها و موسسات برای اینکه ارزش پولی شان پس از مدتی پایین نیاید. مقدار سودی هم برای آن در نظر می‌گیرند تا همچنان قدرت پولی که دادند بعد از گذشت مدت زمانی از بین نرفته باشد. در این میان موضوع بهره پول یا همان وام قرض داده شده به میان می‌آید.

همانطور که شاید اطلاع داشته باشید. این نرخ بهره با توجه به کاربری اسامی مختلفی دارد. از جمله نرخ اسمی، حقیقی، مؤثر و … می‌باشد. در ادامه در تلاش هستیم. به دو نمونه از میزان سود پولی – بانکی اشاره‌ای بکنیم. بنابراین، نظرتان را به دنباله مقاله معرفی نرخ بهره اسمی و مؤثر جلب می‌کنیم.

نرخ بهره اسمی چیست ؟

در این قسمت در نظر داریم، در مورد نرخ بهره اسمی توضیحی برایتان عنوان کنیم. البته در زبان انگلیسی به آن Nominal Interest Rate گفته می‌شود. از طرف دیگر، به عنوان مثال، وقتی مبلغ پولی را از بانک می‌گیرد. به جهت دادن این تسهیلات و سپرده از سوی بانک ها و موسسات مالی و اعتبار، سودی هم برای آن در نظر گرفته می‌شود. نکته قابل توجه در هنگام گرفتن این سود مالی آن است که نرخ تورم برای آن لحاظ نمی‌شود. در کل هم مدت زمان نرخ سود اسمی کوتاه می‌باشد. نکته مهم بعدی آن است. زمانی که نرخ تورم در اقتصاد کشور بالاست. بانک ها و موسسات نرخ بهره اسمی را بالا نگه می‌دارند.

نرخ بهره اسمی و موثر چیست؟

در آیتم بعدی مقاله قرار است شما را با نرخ بهره مؤثر آشنا سازیم.

نرخ بهره مؤثر چیست؟

حال در این بخش در نظر داریم به بیان تعریفی از نرخ بهره مؤثر بپردازیم. ناگفته نماند که در زبان انگلیسی این سود را با این اصطلاح یعنی Effective Interest Rate می‌شناسند. اگر زمانی جایی یا منبعی با اسم بهره مرکب دیدید، به هیچ وجه تعجب نکنید، چرا که گاهی برخی منابع و متون و  … از این کلمه برای معرفی نرخ مؤثر بهره استفاده می‌کنند. از آنجایی که این سود حاصل یک ترکیب است. می‌تواند دلیل دیگری برای نام گذاری سود مرکب یا همان نرخ سود سالانه هم باشد. به همین منظور برای مشخص شدن نرخ مؤثر بهره چند دوره (هفته، ماه، سال و …) با هم ترکیب می‌گردد و بعد هم این میزان سود از مبلغ سپرده گذاری عنوان می‌شود

در همین جا بحث معرفی نرخ بهره اسمی و نرخ بهره مؤثر را خاتمه می‌دهیم. امید است مطالب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد. بعد از خواندن مقاله پیشرو، اگر فکر می‌کنید هنوز برای برخی سوالهایتان پاسخ مناسبی دریافت نکردید. حتما برایمان، نظرتان را در بخش نظرات درج کنید تا بیشتر راهنمایی تان کنیم.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید