0
مجموع:0 تومان
02 اسفند 1399

نرخ بازده داخلی طرح

نرخ بازده داخلی طرح

نرخ بازده داخلی (IRR) همان نرخ سودی است که سرمایه‌گذار از طریق سرمایه‌گذاری در یک طرح به دست می‌آورد. نرخ بازده داخلی را می‌توان به سپرده‌گذاری در بانک و سود حاصل از سرمایه‌گذاری تشبیه کرد. نرخ بازده داخلی یکی از شاخص‌های توجیه‌پذیری مالی در یک طرح است.

نرخ بازده داخلی از جمله روش‌هایی است که نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه می‌نماید. نرخ بازده داخلی سود و زیان حاصل از یک پروژه را محاسبه می‌نماید. در نرخ بازده داخلی باید بازگشت واقعی جریان نقدی پروژه را محاسبه نمود، نرخ بازگشت باید با نرخ مانع شرکت محاسبه شود. اگر نرخ بازده داخلی بیش‌تر باشد، سرمایه‌گذاری شما قابل توجیه است.

نحوه‌ی محاسبه‌ی نرخ داخلی

محاسبه‌ی نرخ بازده داخلی به وسیله‌ی آزمون و خطا امکان‌پذیر است محاسبه‌ی نرخ بازده داخلی برای پروژه‎ای که از ورودی‌های نقدی یکسان برخوردار است، ساده‌تر از محاسبه‌ی پروژه‌ای است که ورودی‌های آن مختلف و ترکیبی است. برای انجام محاسبه‌ی نرخ داخلی طرح مراحل زیر را باید طی کرد :

  1. تخمین نرخ احتمالی بازده
  2. به وسیله‌ی نرخ احتمالی بازده ارزش فعلی خالص طرح را محاسبه کنید
  3. اگر ارزش فعلی خالص مثبت بود، از نرخ بالاتر و اگر منفی بود، از نرخ پایین‌تر استفاده نمایید.
  4. برای اطمینان از صحت محاسبات این مراحل را چندین بار تکرا نماییدتا به نرخی دست پیدا کنید که ارزش فعلی خالص آن برابر با صفر باشد.و در آخر با تناسب بین دو نرخ پایانی، نرخ دقیق بازده ذاخلی به دست می‌آید. پس از انجام مرحله‌ی چهارم به دو نرخ داخلی مثبت و منفی می‌رسیم، با استفاده از یک فرمول ساده اقدام به محاسبه‌ی نرخ دقیق می‌رسیم.

نرخ بازده داخلی طرح

مثال

برای درک بهتر این موضوع یک مثال را مرور نماییم. فرض کنید یک شرکت تولیدی قصد دارد برای مونتاژ تولیدات خود به جای استفاده از نیروی انسانی از ربات استفاده نماید این ربات مونتاژ۳۰۰ هزار دلار هزینه دارد، و مدیران این شرکت معتقد هستند اجرای این ایده ۶۰۰ هزار دلار سود سالیانه تا ۵ سال آینده برای شرکت در پی خواهد داشت. در مثال گفته شد تنها هزینه‌‌ای که نیاز است ۳۰۰ هزار دلار است و سودی که عاید شرکت می‌شد در طی ۵ سال ۶۰۰ هزار دلار می‌باشد نرخ بازده داخلی ۱٫۱۵ درصد محاسبه می‌شود. اگر نرخ بازده داخلی را به همراه نرخ بازده مبنا و سایر نرخ بازده سرمایه‌گذاری مقایسه ‌نماییم، متوجه درست بودن اجرای ایده‌ی اضافه نمودن دستگاه مونتاژ می‌شویم.

نرخ بازده داخلی طرح

نرخ بازده داخلی چه چیزی را مشخص می‌نماید

میزان بازده داخلی نشان‌دهنده‌ی زمانی است که پول و هزینه‌های صرف شده در یک سرمایه‌گذاری جبران می‌شود. با استفاده از نرخ بازده داخلی نقطه‌ی سر‌به‌سر (نقطه‌ای که هزینه‌ها برابر با پول به سرمایه‌گذار بازگردانده شده است) سرمایه‌گذاری انجام شده را با نرخ افزایش(سرعت ایجاد پول در سرمایه‌گذاری)با زمان و هزینه‌ها دست یافت. زیرا نرخ بازده داخلی از پول ایجاد شده و زمان و هزینه‌ها استفاده می‌نماید. از نرخ بازده داخلی می‌توان برای تحلیل و بررسی هر نوع سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای استفاده کرد.

نرخ بازده داخلی طرح

کاربرد نرخ بازده داخلی

میزان بازده داخلی، میزان نرخ شاخص بهره‌وری، کیفیت یا عملکرد سرمایه‌گذاری است. که در تضاد ارزش خالص حال حاضر می‌باشد. و به عنوان یک شاخص در شناسایی ارزش یک سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری قابل قبول است که میزان بازده داخلی آن بزرگتر از نرخ حداقل قابل قبول برای بازگشت یا هزینه‌ی سرمایه باشد. در کل سرمایه‌گذاری که نرخ بازده داخلی بر هزینه‌های سرمایه می‌افزاید برای یک کمپانی ارزشمندتر است.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید