0
مجموع:0 تومان
05 تیر 1400

محاسبه نرخ بهره موثر

محاسبه نرخ بهره موثر

در میان انواع نرخ بهره، سودی با نام نرخ بهره موثر خودنمایی می‌کند. بهتر است بدانید کارشناسان امور مالی به منظور اندازه گیری میزان سوده مؤثر از بهره اسمی استفاده می‌کنند. شاید در این لحظه بگویید که سود اسمی یعنی چه؟ اگر بخواهیم در همین مقدمه یک تعریف مختصر از سود اسمی برایتان بیان کنیم. بایستی گفت، این سود میزان بهره‌ای است که وام دهنده سال به سال از وام گیرنده دریافت می‌کند.

با توجه به این توضیحات، در صورتی که علاقمندید در مورد چگونگی نرخ بهره مؤثر اطلاع پیدا کنید. توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله، نکات ارائه شده توسط مشاوران آفتاب دنبال کنید.

محاسبه نرخ بهره موثر

مفهوم نرخ بهره مؤثر

برای درک بهتر نرخ بهره مؤثر می‌توان گفت. در یک دوره با بازه زمانی مشخص می‌توان سود حاصل از باقی مانده وام و … را کسب کرد. از طرفی، مدت زمان این دوره ها می‌تواند یک ماهه، سه ماهه و سایر بازه های زمانی باشد. از اینرو در بازه زمانی مشخص شده میزان سودی که از باقی مانده مبلغ وام یا پس انداز کنار گذاشته می‌شود با نام نرخ بهره مؤثر اسم می‌برند.

بعد از بیان تعریفی مختصر در مورد مفهوم سود بهره مؤثر، در ادامه بحث می‌خواهیم در مورد چگونگی محاسبه نرخ مؤثر بهره صحبت کنیم. اگر موافقید، بی معطلی به بخش بعدی مراجعه کنید.

چگونگی محاسبه نرخ بهره مؤثر

به صورت فرمولی هم می‌توان یک تعریفی برای آن بیان کرد. پس، نرخ بهره مؤثر می‌تواند حاصل تقسیم سود اسمی بر مقدار درصد سالیانه می‌باشد. این نکته را هم حواستان باشد. مقدار درصد سالیانه از تعداد دوره ها(دوره های متفاوت) به دست می‌آید. نکته بعدی آن است که، هنگام حساب کردن نرخ مؤثر بهره از برنامه اکسل هم می‌توان استفاده کرد. با کمی کار و پیگیری متوجه خواهید شد که فرمول  EFFECT بیشترین کاربرد را در این برنامه دارد.

با این تفاصیل، در اندازه گیری میزان مؤثر بهره می‌توان سود اسمی و تعداد دوره ها مد نظر قرار داد. بهتر است بدانید عدد نرخ اسمی می‌تواند بین یک یا صفر باشد. از سوی دیگر، در کنار آن تعداد دوره ها بایستی عدد صحیح مثبت و منفی باشد.

کلام آخر این که امید است در فرصتی که در اختیار داشتیم. نکات مفید و اساسی را در مورد نرخ بهره مؤثر برایتان مطرح کرده باشیم. اگر هنوز هم سوال و ابهامی در این مورد وجود دارد که پاسخ مناسبی دریافت نکردید. در بخش نظرتان مطرح کنید تا در اولین فرصت کارشناسان پاسخگویتان باشند.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید