0
مجموع:0 تومان
10 آبان 1400

راهنمای آسان برای بوم مدل کسب و کار

یک ایده تجاری جدید دارید ، اما نمی دانید چگونه آن را عملی کنید؟ آیا می خواهید مدل کسب و کار فعلی خود را بهبود بخشید؟ در نوشتن طرح کسب و کار خود غرق شده اید؟ یک تکنیک یک صفحه ای وجود دارد که می تواند راه حلی را که بدنبال آن هستید به شما ارائه دهد و آن بوم مدل کسب و کار است.

بوم مدل کسب و کار چیست

مدل کسب و کار است. توضیح می دهد که پایگاه مشتری شما کیست و چگونه ارزش آنها را تامین می کنید و جزئیات مربوط به تامین مالی. و بوم مدل کسب و کار به شما امکان می دهد این اجزای مختلف را در یک صفحه واحد تعریف کنید.

بوم مدل کسب و کار یک ابزار مدیریت استراتژیک که به شما امکان تجسم و ارزیابی ایده کسب و کار و یا مفهوم آن را می دهد. این یک سند یک صفحه ای شامل نه جعبه است که عناصر اساسی مختلف یک تجارت را نشان می دهد.

بوم مدل کسب و کار با ارائه راهی بسیار ساده تر برای درک عناصر اصلی مختلف یک کسب و کار ، طرح تجاری سنتی را که در چندین صفحه گسترده شده است ، شکست می دهد.

سمت راست بوم روی مشتری یا بازار تمرکز می کند (عوامل خارجی که تحت کنترل شما نیستند) در حالی که سمت چپ بوم روی تجارت (عوامل داخلی که بیشتر تحت کنترل شما هستند) تمرکز می کند. در وسط ، پیشنهادات ارزشی را دریافت می کنید که نشان دهنده مبادله ارزش بین تجارت شما و مشتریان شما است.

بوم مدل کسب و کار در ابتدا توسط الکس استروالدر و ایو پینیور توسعه داده شد و در کتاب ” ایجاد مدل کسب و کار ” به عنوان یک چارچوب بصری برای برنامه ریزی ، توسعه و آزمایش مدل (های) تجاری یک سازمان معرفی شد.

کسب و کار

چرا به بوم مدل تجاری نیاز دارید 

  • BMC نمای کلی مدل کسب و کار را ارائه می دهد و در مقایسه با طرح تجاری سنتی ، از جزئیات غیر ضروری خالی است.
  • ماهیت بصری بوم مدل کسب و کار ، مراجعه و درک آن را برای همه آسان تر می کند.
  • ویرایش آسان تر است و می توان آن را به راحتی با کارکنان و ذینفعان به اشتراک گذاشت.
  • بوم مدل کسب و کار را می توان توسط شرکت های بزرگ و همچنین استارتاپ هایی با تعداد کمی کارمند استفاده کرد.
  • این امر نحوه ارتباط جنبه های مختلف تجارت با یکدیگر را روشن می کند.
  • می توانید از الگوی BMC برای هدایت یک جلسه طوفان فکری در مورد تعریف موثر مدل کسب و کار خود استفاده کنید.

نحوه ساخت بوم مدل کسب و کار

نه قطعه سازه در بوم مدل کسب و کار وجود دارد که عبارتند از: ارزش مشتری ، بخش های مشتری ، کانال ها ، روابط با مشتری ، جریان درآمد ، منابع کلیدی ، شرکای کلیدی ، فعالیت های کلیدی و ساختار هزینه.

هنگام پر کردن بوم مدل کسب و کار ، شما در مورد هر یک از این عناصر طوفان فکری کرده و تحقیقات انجام می دهید. داده های جمع آوری شده را می توانید در هر بخش مربوط به بوم قرار دهید. بنابراین هنگام شروع تمرین ، یک بوم مدل تجاری آماده کنید.

9 جزء بوم مدل کسب و کار چیست؟

  1. قسمت مشتریان
  2. ارتباط با مشتری
  3. کانال ها
  4. جریانهای درآمد
  5. فعالیتهای کلیدی
  6. منابع مهم
  7. شرکای کلیدی
  8. ساختار هزینه
  9. گزاره ارزش

قسمت مشتریان

اینها گروه هایی از افراد یا شرکت ها هستند که شما سعی می کنید محصولات یا خدمات خود را روی آنها هدف گذاری کرده و به آنها بفروشید.

تقسیم بندی مشتریان بر اساس شباهت هایی مانند منطقه جغرافیایی ، جنسیت ، سن ، رفتارها ، علایق و غیره به شما این فرصت را می دهد تا به بهترین نحو به نیازهای آنها پاسخ دهید ، به ویژه با سفارشی سازی راه حلی که در اختیار آنها قرار می دهید.

ارتباط با مشتری

در این بخش ، شما باید نوع رابطه ای را که با هر یک از بخش های مشتری خود دارید یا نحوه تعامل با آنها در طول مسیربا شرکت خود ، تعیین کنید.

انواع مختلفی از روابط با مشتری وجود دارد

  • کمک شخصی: شما با مشتری به صورت حضوری یا از طریق ایمیل ، از طریق تماس تلفنی یا سایر وسایل ارتباط برقرار می کنید.
  • کمک شخصی اختصاصی: شما یک نماینده اختصاصی مشتری را به یک مشتری اختصاص می دهید.
  • سلف سرویس: در اینجا شما هیچ رابطه ای با مشتری برقرار نمی کنید ، اما آنچه را که مشتری برای کمک به خود نیاز دارد فراهم می کند.
  • خدمات خودکار: این شامل فرایندها یا ماشین آلات خودکار است که به مشتریان در انجام خدمات خود کمک می کند.
  • جوامع: این شامل جوامع آنلاین است که در آن مشتریان می توانند به یکدیگر در حل مشکلات خود در رابطه با محصول یا خدمات کمک کنند.

کسب و کار

کانال ها

این بلوک برای توضیح نحوه ارتباط شرکت شما با مشتریان و ارتباط با آنها است. کانالها نقاط ارتباطی هستند که به مشتریان اجازه می دهند با شرکت شما ارتباط برقرار کنند.

دو نوع کانال وجود دارد

  • کانال های متعلق به: وب سایت شرکت ، سایت های رسانه های اجتماعی ، فروش داخلی و غیره
  • کانال های شریک : وب سایت های متعلق به شرکا ، توزیع عمده ، خرده فروشی و غیره

جریانهای درآمد

جریان درآمدها منابعی هستند که یک شرکت از طریق فروش محصول یا خدمات خود به مشتریان از آنها درآمد کسب می کند. و در این بلاک ، باید نحوه درآمدزایی از ارزش پیشنهادی خود را شرح دهید.

جریان درآمد می تواند متعلق به یکی از مدل های درآمد زیر باشد ،

  • درآمد مبتنی بر معامله: از مشتریانی انجام می شود که یکبار پرداخت می کنند
  • درآمد مکرر: از پرداخت های جاری برای خدمات مستمر یا خدمات پس از فروش حاصل می شود

فعالیتهای کلیدی

فعالیتها/ وظایفی که باید برای تحقق هدف تجاری شما انجام شود چیست؟ در این بخش ، باید کلیه فعالیتهای کلیدی را که باید برای کارکردن مدل کسب و کار خود انجام دهید ، ذکر کنید.

این فعالیتهای کلیدی باید بر تحقق پیشنهاد ارزش آن ، رسیدن به بخشهای مشتری و حفظ روابط با مشتری و ایجاد درآمد متمرکز باشد.

3 دسته فعالیتهای کلیدی وجود دارد.

  • تولید: طراحی ، تولید و ارائه محصول در مقادیر قابل توجه و/ یا کیفیت برتر.
  • حل مشکلات: یافتن راه حل های جدید برای مشکلات فردی که مشتریان با آن روبرو هستند.
  • بستر/ شبکه: ایجاد و نگهداری سیستم عامل ها. به عنوان مثال ، مایکروسافت یک سیستم عامل قابل اعتماد برای پشتیبانی از محصولات نرم افزاری شخص ثالث ارائه می دهد.

منابع مهم

چندین نوع منابع کلیدی وجود دارد و آنها هستند

  • انسان (کارکنان)
  • مالی (نقدی ، خط اعتباری و غیره)
  • فکری (نام تجاری ، ثبت اختراع ، IP ، حق چاپ)
  • فیزیکی (تجهیزات ، موجودی ، ساختمان)

شرکای کلیدی

شرکای اصلی شرکتهای خارجی یا تامین کنندگان هستند که به شما در انجام فعالیتهای کلیدی شما کمک می کنند. این مشارکت ها برای کاهش خطرات و دستیابی به منابع ایجاد شده است.

انواع مشارکت هستند

  • اتحاد استراتژیک: مشارکت بین غیر رقبا
  • همکاری: مشارکت استراتژیک بین شرکا
  • مشارکت های مشترک: شرکایی که یک تجارت جدید را توسعه می دهند
  • روابط خریدار و عرضه کننده: از منابع قابل اطمینان اطمینان حاصل کنید

ساختار هزینه

در این بلاک ، تمام هزینه های مربوط به عملکرد مدل کسب و کار خود را مشخص می کنید.

گزاره های ارزشی

این بلوک اصلی است که در قلب بوم مدل کسب و کار قرار دارد. و نشان دهنده راه حل (محصول یا خدمات) منحصر به فرد شما برای مشکلی است که بخش مشتری با آن روبرو است یا برای بخش مشتری ارزش ایجاد می کند.

گزاره ارزش باید منحصر به فرد باشد و یا باید متفاوت از رقبای شما باشد. اگر محصول جدیدی را ارائه می دهید ، باید نوآورانه باشد. و اگر محصولی را ارائه می دهید که از قبل در بازار وجود دارد ، باید با ویژگی های جدید برجسته شود.

پیشنهادات ارزشی می توانند کمی (قیمت و سرعت خدمات) یا کیفی (تجربه یا طراحی مشتری) باشند.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید