0
مجموع:0 تومان
07 تیر 1400

تعريف بهره و عوامل مؤثر بر نرخ بهره

تعريف بهره و عوامل مؤثر بر نرخ بهره

به راستی بهره به چه معناست؟ ببینید وقتی شما دارید از منبع یکی استفاده می‌کنید، این منبع می‌تواند مختلف باشد. به عنوان مثال، اگر پول باشد. فرد یا مرکز دهنده پول در قبال مبلغی که به شما داده. نمی‌خواهد ارزش آن میزان پول با گذشت زمان از بین برود. پس کاری که انجام می‌دهد گرفتن سود آن پول است. این کار خارج از عرف نیست. از طرفی همه روز در بانک ها هم این سیستم اجرا می‌شود.

اگر مایل باشید با این مقدمه می‌رویم سراغ بیان تعریف بهره و عواملی که بر میزان سود اثر می‌گذراند. پس در ادامه توضیحات، گروه مشاوران آفتاب هم اکنون شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کند.

عوامل مؤثر بر نرخ بهره

نرخ بهره می‌تواند عوامل زیادی را در بربگیرد. این بخش را شروع کردیم تا بیشتر در مورد این فاکتورها برایتان صحبت کنیم. قصد داریم در دنباله مطلب یک به یک آنها مورد مطالعه قرار دهیم. البته قرار است به مهمترین آنها که شامل عرضه و تقاضا، نرخ توم است برایتان نکاتی را بیان کنیم.

تعريف بهره و عوامل مؤثر بر نرخ بهره

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا از جمله عواملی است که نقش بسیار مهم در تعیین نرخ بهره دارد. برای بهتر درک شدن موضوع اینگونه صحبت های خود را ادامه می‌دهیم. می‌دانید تعیین مقدار بهره به مانند تعیین قیمت یک کالاست. شاید به دفعات با این موضوع مواجه شدید. زمانی که در کشور دسترسی کالایی راحت نیست و کمبود وجود دارد. به سرعت  قیمت آن کالای مورد نظر افزایش می‌یابد.

پس قضیه خیلی ساده است. زمانی که عرضه کم و در مقابل، تقاضا برای گرفتن پول یا همان وام از افراد، موسسات، بانک ها زیاد باشد. به تبع نرخ سود هم بیشتر می‌شود، چون تقاضا زیاد است. عکس این موضوع هم اتفاق می‌افتد. اگر عرضه زیاد باشد و تقاضا کم طبیعی است که میزان سودی که از وام محاسبه می‌شود، مقدار کمی خواهد بود.

تورم

فاکتور بعدی که می‌توان میزان سود حاصل از دادن وام را تغییر داد، شک نکنید که میزان تورم است. این را هم در نظر داشته باشید هر چقدر تورم بالا باشد. قدرت خرید افراد جامعه پایین می‌آید. به سخن دیگر، هر یک درصدی که بر نرخ تورم اضافه می‌شود. از آن طرف از ارزش پولی نسبت به روزها و ماه های آینده که فرد می‌تواند کالای مورد نظر را بخرد پایین می‌آید. پس، قدرت خرید مردم جامعه برای خرید انواع کالا و … کمتر کمتر می‌شود.

بنابراین، وام دهنده برای تعیین میزان بهره پولی خود می‌آید و با در نظر گرفتن میزان تورم مقدار آن را مشخص می‌کند.

گروه مشاوران آفتاب تلاش کرد با بیان تعریفی از نرخ بهره و فاکتورهای مؤثر در میزان سود پولی، نکاتی را برایتان مطرح کند. امید است مقاله پیشرو برایتان کاربردی و مفید بوده باشد.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید