0
مجموع:0 تومان
01 تیر 1400

انواع نرخ بهره

انواع نرخ بهره

به طور حتم اسم نرخ بهره را زمانی که وامی از موسسه یا بانکی دریافت کردید به دفعات شنیدید. حال در ادامه می‎خواهیم در مورد انواع نرخ سود با شما به گپ و گفت بپردازیم. در ابتدای بحث همین قدر بدانید  بهره از سوی وام دهنده در قبال وامی که داده، گرفته می‌شود. بنابراین، در دنباله مقاله توصیه می‌کنیم با گروه مشاوران آفتاب همراه شوید.

نرخ بهره چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله معرفی انواع نرخ بهره گفتیم. زمانی که شما به دلایل مختلف از موسسات و بانک ها وامی را می‌گیرید. این مراکز در قبال وامی که به شما داده‌اند، بهره آن مبلغ وام را پس می‌گیرند. به زبان ساده، با این کار نسبتی که مقدار بهره‌ را تعیین می‌کند، مقدار سود نام می‌گیرد. به عبارتی وام دهنده به خاطر آن که ارزش و اعتبار پولی را که داده با گذر زمان از دست ندهد اقدام به  گرفتن سود وام می‌کند.

هم اینک که با نرخ سود آشنا شدید. در بخش بعدی می‌خواهیم قدری در مورد انواع نرخ بهره با شما صحبت کنیم.

انواع نرخ بهره

انواع نرخ بهره کدامند؟

در این قسمت می‌خواهیم برای شما کاربران عزیز در مورد انواع نرخ بهره نکاتی را بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم همچنان در کنار تیم آفتاب تا انتهای این بخش بمانید.

نرخ بهره اسمی

اگر بخواهیم در مورد این نرخ سود مواردی را ذکر کنیم. بایستی گفت در ابتدا  ناشران اوراق قرضه در هنگام انتشار این اسم را بر آن نام گذاری کردند. این نرخ سود، قرارداد و توافق نامه‌ای است که میان وام گیرنده و وام دهنده ایجاد می‌شود. پس، همانطور که مشخص است دارنده اوراق قرضه سودی است که سال به سال از این اوراق دریافت می‌کند.

انواع نرخ بهره

نرخ بهره واقعی

دلیل نام گذاری این اسم بر روی نرخ سود آن است که می‌توان میزان تورم را هم در آن مشاهده کرد. بنابراین، زمانی که مقدار تورم از مقدار سود اسمی برداشته شود، می‌توان نرخ سود واقعی را به خوبی لمس کرد.

نرخ بهره طبیعی

نرخ سود طبیعی، نرخی است که از سرمایه مشخص در بازار به دست می‌‌آید.

نرخ بهره بازار

در مدت زمان کوتاه، سودی که از سرمایه ‌گذاری در بازار به دست می‌آید با نام میزان سود بازار لقب می‌گیرد.

نرخ بهره تعادل

اگر میان نرخ سود بازار و نرخ سود طبیعی مقداری برابر شکل بگیرد، می‌توان مقدار سود تعادل را مشاهده کرد

نرخ بهره مؤثر

از همگی نرخ های بهره صحبت شد. نوبتی هم که باشد حال نوبت به معرفی میزان سود مؤثر می‌رسد. همانطور که شاید شما هم در جریان باشید. سود اوراق قرضه سه ماه و شش ماهه می‌باشد. میزان سودی که از این بازار به دست آمده را می‌توان دوباره به گردش درآورد و به نوعی سرمایه گذاری کرد. نکته مهم آن است که در بازه زمانی کوتاه، نرخ سود مؤثر از میزان سود طبیعی مقداری بیشتری خواهد بود.

در این لحظه توضیحات خود را در مورد انواع نرخ بهره به پایان می‌رسانیم. امیدواریم مقاله پیشرو که توسط تیم مشاوران آفتاب گردآوری شده مورد توجه شما کاربران ارجمند قرار گرفته باشد. از سویی، سوالات و ابهامات  موجود را هم برطرف کرده باشد.

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید