0
مجموع:0 تومان
06 دی 1399

طرح توجیهی چیست؟

وقتی پروژه‌ای طراحی می‌شود قبل از اجرای آن، نیاز به تحقیقات و بررسی‌هایی در حوزه‌های مختلف پروژه می‌باشد که میزان ریسک آن را کاهش دهد. اولین سوالی که در انجام پروژه باید مطرح شود این است که آیا این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ پاسخ‌گویی به این سوال شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد ولی جمع‌آوری اطلاعات برای آن نیاز به تخصص و مهارت در این زمینه دارد. حال شاید با خود بگویید که این اطلاعات به چه دردی می‌خورد. در این مورد باید بگویم که سرمایه‌گذاران به دنبال منابعی هستند تا بتوانند از آن طریق سود فروانی را کسب کنند و از این رو قبل از سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک از دست رفتن سرمایه به اطلاعاتی از قبیل طرح‌های توجیهی نیاز دارند.

طرح توجیهی چیست؟

یک طرح توجیهی عبارت است از بررسی‌ها، مطالعات و تحقیقات در پیرامون یک ایده یا پروژه در حوزه‌های مختلفی چون بازار، مسائل فنی و مالی. طرح توجیهی دارای بخش‌های مختلف زیر است.

  • معرفی محصول
  • شرح فرایند تولید
  • امکان‌سنجی بازار و بررسی اقتصادی
  • برآورد مالی
  • محاسبات کامفار

حتی شرکت‌های بزرگ هم قبل از اجرای ایده‌ها و طرح‌ها، اطلاعاتی مبنی بر طرح توجیهی ارائه می‌دهند تا شکست پروژه را به حداقل برسانند.

عدم استفاده از طرح‌های توجیهی

ممکن است تصور عملی بودن برخی از پروژه‌ها در ذهن، با تخمین بازدهی صددرصد صورت گیرد ولی پس از جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات در این زمینه، در دنیای واقعی قابل پیاده‌سازی نباشد. حال تصور کنید اگر چنین طرح‌هایی بدون ارائه‌ی طرح توجیهی شروع به تولید، ساخت و ... شوند چه زیان‌هایی را عاید صاحبان و سرمایه‌گذاران خود خواهند کرد.

گاهی اوقات با مشکلاتی که در سر راه طرح‌ها و ایده‌ها قرار می‌گیرد، کارآفرینان ترجیح می‌دهند به جای صرف زمان و هزینه برای ارائه‌ی طرح های توجیهی، این مرحله را از فرایند کاری خود حذف کنند. موسسات و شرکت‌هایی در این زمینه با افراد با تجربه و متخصص ایجاد شده که می‌توانند بدون فوت وقت و هزینه‌های بالا طرح‌های توجیهی را برای کسب‌وکار شما مهیا کنند. گاها طرح‌های توجیهی که برای پروژه‌های قبلی ارائه شده می‌تواند با اندکی تغییر برای پروژه‌های جدید نیز استفاده شود.

استخدام مشاوران متخصص

share on social media
برگشت به بالا
می خواهید ابتدا در مورد پیشنهادات ما بدانید؟

خبرنامه ما را مشترک کنید